Europese wandelroute E11

Profiel

Landen: Nederland, Duitsland, Polen, Rusland. Lengte: ca. 1950 km.
Het Nederlandse deel van de E11 wordt beschreven door LAW 3: het Marskramerpad.

Werk in uitvoering

Het Russische deel is nog niet klaar.

Reisverslagen

Ons nog niet bekend.

Alle Europese wandelroutes

  • E1 (Zweden – Italië)
  • E2, inclusief GR5 (Groot-Brittannië – Frankrijk)
  • E3 (Spanje – Turkije)
  • E4 (Portugal – Griekenland)
  • E5 (Frankrijk – Italië)
  • E6 (Finland – Griekenland)
  • E7 (Portugal – Oekraïne)
  • E8 (Ierland – Turkije)
  • E9 (Frankrijk – Estland)
  • E10 (Finland – Spanje)
  • E11 (Nederland – Rusland)

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

40 reacties

  1. Goeie actie, die Facebookpagina. Ik heb ‘m meteen geliked. Graag maak ik ook even reclame voor het project nl.wikivoyage.org, de reisgids van Wikipedia. Wikivoyage is recent gestart en biedt de mogelijkheid om op allerlei delen van de route informatie te geven over openbaar vervoer en overnachtingsadressen.
    Met Tweevoeter, Facebook en Wikivoyage hebben we volgens mij een goede basis voor onze kleine E11-community.

  2. Verder gelopen, van Reitwein Polen in tot aan Trzebów, bij Sulecin. Het is goed te zien hoeveel duitsland in de DDR heeft geïnvesteerd op het moment dat je de grens oversteekt naar Polen. en vervolgens is Slubice een rijk deel van Polen dankzij Duitsers die goedkoop over de grens naar de bazaar gaan.
    Te laat de tip van Jan Maarten gelezen over de vervangende busdiensten van de opgeheven spoorlijnen. Bij het busstation van sulecin wisten ze van niets, reden waarom wij maar zijn gelift naar Slubice.
    Tip: in Osno Lubiskie is een spa met hotel, sauna en zwembad. Heerlijk aankomen na een lange wandeling. Wel nog ca 1km lopen vanaf het stadscentrum.
    De omgeving komt erg natuurlijk over, maar bestaat voor een belangrijk deel uit verwaarloosd bouwland van oude kolchozen en bosbouw. Ik vind het wel mooi en afwisselend. Veel herten en kraanvogels gezien en gehoord.

  3. Weer verder gelopen, van Neuengarten tot aan Reitwein, aan de Oder. Eerlijk gezegd een van de mooiste stukken op de E11 tot nog toe. Wel wat weinig voorzieningen, maar wel voldoende. op internet kon ik weinig vinden over Reitwein, er blijken diverse voorzieningen.
    de E11 is op veel plaatsen verlegd. Soms leverde dit een mooiere route op, maar ten noorden van Reitwein was ik blij dat we illegaal de oude route hebben gevolgd, met het afgesloten stalen over naar de Oder toe. Veel wild gezien: edelherten, zelfs wilde zwijnen.
    Polen komt in zicht informatie is welkom.
    tot slot: ik deel mijn kennis over plaatsjes vooral graag via wikipedia. misschien hebben de lezers ook wel mooie, treffende foto’s van plaatsen aan de route.

  4. Het wikipedia-lemma ‘wandelroute E11’ is recent uitgebreid met beschrijvingen over het routedeel in Polen.
    Zelf vraag ik mij af hoe we kunnen organiseren dat de E11 wordt doorgetrokken naar – om te beginnen – Litouwen. Zou er een Litouwse wandelvereniging zijn?

  5. Polen komt in zicht, we hopen in voorjaar 2012 de grens te passeren. ik zag dat de route door Polen korter is dan door Duitsland. We zijn misschien al voor 2020 aan het einde. en dan dient Litouwen zich aan. Genoeg tijd voor een wandelroute zou je denken. Het lobbyen kan beginnen.
    Maar is er al iets van een stelsel van lange wandelroutes? Weet iemand dat?

  6. Onderweg naar Moskou zijn we in april Berlijn gepasseerd. Ik herken de matig tot slechte markering in en rond Berlijn. Kaartmateriaal met ingeschreven route is beperkt voorhanden. wij hebben de route zelf maar ingetekend met behulp van een boekje dat via http://www.fernwege.de te bestellen is. Maar de route is op deze wegsite ook te bekijken op een Google maps-kaart. Mooie wandeling langs de Spree, bijzonder om helemaal van west naar oost te lopen, met de sfeer van de Koude oorlog in het achterhoofd. Midden in Berlijn blijkt de route in Touristanië te komen, een land dat minder geschikt is voor wandelaars. Aan de oostzijde veel vergane glorie, onder andere een vervallen lunapark en een verlaten netwerk van smalspoorlijnen. We verheugen ons op het vervolg richting Poolse grens. En daar komt het einde van de E11 in zicht. Hoog tijd om de banden aan te halen met Litouwen en Letland. Alleen: hoe doe je dat??

  7. Hebben vorige week 5 dagen in Polen gelopen (Slubice – Miedzychod) Wij hebben erg genoten van deze tochten. Wat een mooi en rustig land! Alle 5 etappes waren vanwege de overnachtigingen nogal lang (180 km totaal). 1 keer zijn we van de route afgeweken voor een hotel (Miedzyrzcec).
    Wij hebben gelopen met deze kaart: Mapa Turystyczna Pojezierze Lubuskie 1:100.000. Natuurlijk te grof om goed op te kunnen wandelen, maar het verloop van de route staat in ieder geval ingetekend. De aanwijzingen onderweg zijn zeer wisselend. Sommige stukken zo goed dat je er op kunt lopen, maar even later ontbreken op belangrijke punten aanwijzingen. Ook zijn er stukken waar de aanwijzingen wel weer een likje verf kunnen gebruiken, of waar de tekens alleen een bevestiging zijn dat je de goeie route hebt. Wij hebben na Pniewo en voor Gorzycko Stare ondanks GPS geen pad kunnen vinden op de ingetekende route (eigen fout of pad ingepikt door de landbouw).
    In Goscikow is het de moeite waard om een rondleiding te vragen in de kerk die hoort bij het priestersämiar. Wij kregen een rondleiding door een duitssprekende priester. De polen in dit gebied zijn vaak 2-talig: pools en russisch. Sommige mensen spreken een beetje duits, als je jeugd aanspreekt heb je kans met engels.
    Er zijn 2 busmaatschappijen in polen. De PKS voor het normale vervoer, en de PKP voor het vervoer langs niet meer gebruikte spoorlijnen. De bussen van de PKP vertrekken niet vanaf het busstation, maar vanaf het treinstation. Er staat daar dan echter geen bushalte.
    Ik heb voor belangstellenden de GPS-data beschikbaar.

  8. Wij hebben de afgelopen week van Strausberg naar Frankfurt Oder gelopen. We hebben de kaart van het Lebuserland gebruikt(www.pietruska.de). Deze is 1:75.000, niet erg nauwkeurig, maar met de aanwijzingen in het veld kom je een eind. Voor Strausberg heb je 2 varianten. Van mei tot oktober kun je met de pont naar Strausberg stadt, anders ga je onderlangs. Van Strausberg naar Buckow hebben wij niet veel aanwijzingen gezien. Vanaf Buckow staat de route goed aangegeven. De etappe van Buckow naar Gusow is prachtig. Van Gusow naar Reitwein loop je 8 km over een (niet zo hele drukke) doorgaande weg zonder fietspad. na Sachsendorf zou je voor een zuidelijke variant over Hathenow kunnen kiezen. Boven Reitwein loopt de route niet naar de Oder, Maar gaat via een oude spoorbaan zuidwaarts naar Reitwein. het bordje met daarop de omleiding lag bij ons in het diepe gras. Van Lebus naar Frankfurt zijn ook 2 varianten in omloop. Bij niet al te hoog water zou je vlak langs de Oder moeten kunnen lopen. Deze route staat in het veld niet aangegeven. Wij hebben het geprobeerd, maar het is niet gelukt. Het is wel de moeite waard om het te proberen, want het is een prachtig gebied.
    Van Coswig tot Frankfurt hebben wij voor de overnachtigingen van het dunne boekje: Europäischer Fernwanderweg E11 in Brandenburg (www.fernwege.de). Erg gemakkelijk.
    In Slubice hebben we een 1:100.000 kaart gevonden voor het gedeelte naar Miedzychod. (www.cartomedia.pl pojezierze lubuskie)
    Voor belangstellenden heb ik de GPS data

  9. Beste Hans, wij hebben gebruik gemaakt van de Schöne Heimat-karte van Verlag Dr andrea Barthel, ISBN 978-389591-061-6, -114-9 en -041-8. Alledrie goed verkrijgbaar bij Pied-a-Terre.
    Pied-a-Terre vertelde overigens ook dat de routebeschrijving van het deel Coswig – Frankfurt a/d Oder op dit moment uitverkocht is en dat de nieuwe druk eind augustus/begin september wordt verwacht. Hopelijk voor jullie tocht. Succes!