Wandelroute Zeewolde

Wandelen en struinen door een van de meest unieke bosgebieden in Europa. Het Horsterwold is aangelegd tussen 1972 en 1996, maar voor zo’n jong bos is het onverwachts mooi. Verwacht je een authentiek oerbos aan te treffen, dan moet ik je teleurstellen. Maar van tuinen en parken die geheel door mensenhanden zijn aangelegd kun je ook enorm genieten, toch? Zie je het Horsterwold gewoon als een enorm wandelpark, dan staat je een verrassende en fraaie wandeltocht te wachten, met de Stille Vallei (voor 2013 Stille Kern) als hoogtepunt.

Wat maakt het Horsterwold bijzonder?

• Het is met zijn 4000 ha het grootste aaneengesloten loofbos van Nederland.
  • Het ligt ónder de zeespiegel.
  • De bomen staan op kleigrond, waardoor ze als een speer groeien.
  • In de Stille Vallei kun je vrij struinen en kom je zelfs op zondag weinig andere wandelaars tegen. Er is een fraai uitzichtpunt op een heuvel.
  • Wat je zoal aan fauna kunt spotten: konikspaarden, reeën en vossen.
  • Het bos als laboratorium: het Populetum. In een stukje van het Horsterwold wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de verschillen tussen populierensoorten.

Praktische info

• Trek hoge wandelschoenen aan. Het Horsterwold kan vaak drassig zijn, zeker als het in de afgelopen dagen heeft geregend.
  • Het overgrote deel van de wandelroute is goed te volgen aan de hand van onderstaande beschrijving. Wel is gps-navigatie aan te raden, al is het maar een smartphone met Google Maps. In de Stille Vallei stapt de route op zeker moment van het pad af en volgt een stukje van 500 m struinen. Met alleen de tekstuele beschrijving kan het misschien wat lastig zijn om de afslag te vinden. In de routebeschrijving is dit punt 42.

Laatste update: april 2019

• De gehele wandelroute is grondig gecheckt; sommige aanwijzingen zijn geactualiseerd en/of verduidelijkt. Met name in de Stille Vallei en het deel tussen de Spiekweg en de Nulderdijk is de situatie beduidend veranderd.
  • De route is gedeeltelijk verlegd waardoor je nog langer door de Stille Vallei (voorheen Stille Kern) loopt en 1,5 km betonnen fietspad wordt vermeden.
  • De vernieuwde wandelroute is ingetekend in een digitaal kaartje.
  • Voor het eerst kun je ook een gps-track downloaden.

Kaartje en gps

Routebeschrijving

1. Startpunt: bushalte Zeewolde Centrum.
  2. 30 m verderop LA winkelstraat in (Raadhuisstraat).
  3. Het pleintje schuin links oversteken.
  4. Aan de andere kant gaat de winkelstraat over in een voetgangerszone, daarna een fietspad.
  5. Bruggetje oversteken, doorlopen tot vlak voor de ingang van de Zeewolde IJsclub en Atletiek Vereniging Zeewolde.
  6. RA, fietspad volgen, met de bocht mee naar L.
  7. Fietspad vervolgen langs ijsbaan/atletiekbaan.
  8. Aan het einde RA en na enkele meters gelijk LA, grindpad.
  9. Het speelveld rechts diagonaal oversteken, aan andere kant fietspad vervolgen, bruggetje en weg oversteken (Sportlaan).
  10. Aan de overkant, direct na kruising met ander fietspad, LA grindpad en scherpe bocht naar R volgen.
  11. Pad maakt flauwe bochten, blijven vervolgen.
  12. Na 500 m bij Y-splitsing L aanhouden (bij hoog water R).
  13. Steek het water over via een balk en even verder over platte betonnen schijven.
  14. LA over grindpad, kruising met fietspad passeren.
  15. Pad maakt uiteindelijk een bocht naar R en komt uit bij een grindpad. LA, bruggetje en weg over (Spiekweg).
  16. Aan de overkant het laantje (de Golflaan) in lopen. Net voorbij gemeentegrens, bij oranje bordje Randmeerbossen, RA fietspad.
  17. Na 60 m, vlak voor flauwe bocht bij groen paaltje, scherp L, bospad.
  18. Slagboom bij parkeerplaats aan de linkerhand houden, schuin R graspad vervolgen.
  19. Zijpad naar links negeren.
  20. Na 250 m bij bocht naar links RA, smaller pad met houtsnippers. Pad gaat verderop over in graspad.
  21. Na 400 m bij groen paaltje LA naar bosweide.
  22. Graspad rechts langs de rand van de weide volgen.
  23. Na ruim een kwart rondje langs de weide buigt graspad naar R het bos weer in.
  24. Bij kruising LA.
  25. Bij volgende kruising RA, halfverhard pad.
  26. Verharde weg oversteken, greppel passeren en meteen RA, pad naast de weg.
  27. Bij camping De Parel scherp LA, langs bordje Horsterwold, de linkeroever van de vaart volgen.
  28. Na ongeveer 1 km buigen oever en vaart af naar L. Je passeert een hek om auto’s te weren.
  29. Links verschijnt een fietspad. Volgt dit (over het fietspad zelf, of over het groen tussen fietspad en water in).
  30. Lichtblauwe fietsbrug niet over, maar aan rechterhand houden, waterrand vervolgen.
  31. Na 50 buigt fietspad naar L. Schuin R het graspad langs de oever volgen.
  32. Na ruim 1 km bij verharde weg RA, weg volgen. (Links zie je een oranje bordje met een op het eerste gezicht leuk paadje, maar dat loopt al snel dood.)
  33. Na 300 m bij bord Stille Vallei (voorheen Stille Kern) LA, langs parkeerplaats, bocht naar R volgen, hek door.
  34. Na 200 m maakt graspad bocht naar L.
  35. Na 250 m bij Y-splitsing R aanhouden.
  36. Pad slingert enige tijd.
  37. Vlak voor een meertje stijgt het pad licht en zwenkt het naar R.
  38. Pad blijven volgen op enige afstand van het meertje, of over het gras direct aan het water.
  39. Bij heuveltje RA stenen trappetje omhoog, fraai uitzichtpunt met diverse bankjes (Circle of Life).
  40. Trappetje afdalen, RA, pad langs waterrand vervolgen.
  41. Na 1,5 km bereik je de zuidpunt van het meer. Hou hier L aan, pad blijven volgen.
  42. Na 1 km opletten. Dit is een lastig punt. Bij een bosrand met hoge populieren buigt het pad naar L. Een paar meter voor deze populieren zie je R een spoor. Volg dit spoor.
  43. Spoor blijven volgen in noordoostelijke richting. Op deze vlakte kun je weleens reeën zien lopen. Mocht het spoor slecht zichtbaar zijn, hou dan in ieder geval de bosrand met hoge populieren aan je linkerhand. Bij twijfel L aanhouden. Na 500 m kom je uit bij een meertje.
  44. Bij het meertje LA waterrand blijven volgen tot lichtblauw bruggetje.
  45. Bruggetje oversteken en meteen RA, een soort groene corridor. (Aan de overkant van het water rechts heb ik weleens vossen zien lopen.)
  46. Na 500 m buigt de vaart af naar R. Je kunt hier RD blijven lopen (droge variant) of schuin R langs het water blijven lopen, een soms wat drassig stuk. (Een van de keren dat ik hier liep, lagen naturisten langs het water te recreëren. Uit piëteit namen we alsnog de droge variant.)
  47. Na weer 500 m buigt de corridor af naar L, blijf dit volgen.
  48. Na nog een keer 500 m (het laatste stukje is wat rommelig) kom je uit bij een betonnen fietspad. Hier LA.
  49. Bij T-splitsing RA (fietsbordje Erkemederstraat/Woldstrand).
  50. Provinciale weg (Spiekweg) oversteken. (Rechts is een bushalte, met bussen naar Zeewolde en station Nijkerk. Alleen op werkdagen.)
  51. Verharde weg tussen bos en akker volgen (Nulderweg).
  52. Afslag naar L negeren. Zodra weg afbuigt naar R, schuin L langs oranje bordje het bos in.
  53. Bocht naar L volgen, meteen R, langs Staatsbosbeheer-bord en bankje.
  54. Loop over het gras recht op de dijk af.
  55. Bovenop de dijk (Nulderdijk) kun je eventueel gelijk LA, de dijk volgen linea recta terug naar Zeewolde. Na 1 tot 1,5 uur doorlopen, kom je vanzelf weer bij de bushalte uit. Hou je van meer afwisseling? Ga dan RD langs het paadje tussen de struiken naar beneden en lees hieronder verder.
  56. Bij T-splitsing LA. Je komt nu op een breed bochtig pad.
  57. Blijf dit pad lange tijd volgen. Bomen en struiken aan beide kanten veranderen voortdurend.
  58. Na 3 km kom je uit bij een vakantiepark.
  59. Ook hier geldt weer: je kunt bovenop de dijk direct naar Zeewolde lopen, of rechts zo dicht mogelijk bij het water blijven. In beide gevallen kom je vanzelf in Zeewolde.
  60. In de bebouwde kom gaat de dijk over in de Strandweg. Deze weg leidt je terug naar de bushalte, het begin- en eindpunt van deze wandeling.