Wandelroute Veerhaven – Den Burg

Een dagje wandelen op Texel? Je hoeft daarvoor niet speciaal een heel weekend of nog langer op dit mooie waddeneiland te verblijven. Deze wandelroute start vanaf de veerhaven. Daar komt de boot vanaf Den Helder aan. Eindpunt is Den Burg. De bus brengt je terug naar de veerhaven, waar je de boot terug kunt nemen. Dus als je niet te ver van Den Helder woont, dan is deze wandeling geschikt als dagtocht.

Inkorten

De hoofdvariant is 14 km. Je kunt de route inkorten door Oudeschild over te slaan.

Alternatief

Mocht Texel toch net even te ver blijken voor een dagwandeling, kijk dan eens naar de wandelroute Eiland Wieringen. Ook mooi, en het scheelt je een overtocht met een veerboot.

Kaartje en gps

De verhalen achter deze wandelroute

Schapenboeten op Texel

Vroeger stonden er honderden schapenboeten op Texel. Ze hebben het meest weg van een halve schuur. De rechte gevel is naar het oosten gekeerd, omdat de wind op Texel vaak uit het westen komt. Zo kunnen de schapen in de luwte schuilen. En ook de boer heeft minder last van de wind, want ook de deuren zijn naar het oosten gekeerd. Veel van deze typische Texelse schuren worden tegenwoordig gerestaureerd.

Zeeonderzoek

Bij het NIOZ, Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek, vergaren wetenschappers zoveel mogelijk kennis van zeeën en oceanen. Die kennis moet bijdragen aan een duurzame toekomst van onze planeet. Je loopt langs de haven van het NIOZ. Met wat geluk ligt het 66 m lange onderzoekschip de Pelagia er. Daarmee bevaren oceanografen en zeebiologen de wereldzeeën.
» YouTube: Welcome on board on the RV Pelagia

Texel als aanlegplaats VOC

Al ten tijde van de Verenigde Oostindische Compagnie (1602-1799) was Texel een populaire aanlegplaats voor schepen. Ze maakten een tussenstop bij Oudeschild om water, groenten en vlees in te slaan. Het Texelse water bleef aan boord veel langer goed dan water uit Amsterdam, waar de meeste schepen vandaan kwamen. Dat kwam door het hoge ijzergehalte. Een gemiddeld VOC-schip sloeg 100.000 liter Texels water in. Daar kon de bemanning negen maanden mee vooruit. Ze voeren naar het verre Oosten om specerijen, katoen en porselein op te halen. De dijk, De Rede, is vernoemd naar die tijd.
» YouTube: De VOC-tijd op Texel

Fort De Schans

Een van de oudste forten van Nederland. Het is in de 16de eeuw aangelegd door Willem van Oranje om Texel te beschermen tegen de Spaanse aanvallen. Een eeuw later werd het fort uitgebreid met kazernes, poort en kruitmagazijn om ook De Reede van Texel te kunnen beschermen. Tot halverwege de 19de eeuw bleef het in gebruik als vestingwerk. Nu is De Schans gerestaureerd en worden er rondleidingen gegeven (aanmelden: www.kaapskil.nl).
» YouTube: Fort de Schans, Texel

Oudeschild

In Oudeschild is het nog steeds een komen en gaan van schepen. Iets voor de haven ligt Herberg de Zeven Provinciën, waar Michiel de Ruyter in VOC-tijd uitrustte van zijn lange zeereizen. In 1666 vertrok hij van hieruit met zijn schip naar de zee voor een vierdaagse (succesvolle) slag. Maar eerst vierde de bemanning twee dagen lang uitbundig feest. Het moet een prachtig tafereel zijn geweest, toen 84 schepen met 22.000 manschappen vertrokken. Meer weten over Michiel de Ruyter en de VOC-tijd? Bezoek Museum Kaap Skil (www.kaapskil.nl).

Hoge Berg

Over eeuwenoude paden loop je naar de Hoge Berg. Alleen het pad rond veeteeltbedrijf Brakenstein is van recente datum. De omgeving van de Hoge Berg (+ 15 m.) bestaat uit een bijzonder cultuurlandschap van schapenboeten, drinkkolken en 17de-eeuwse tuunwallen. Dat zijn perceelscheidingen van op elkaar gestapelde graszoden. Ze zijn goed te zien langs het graspad naar Den Burg. In 2019 is de Hoge Berg uitgeroepen tot tweede Icoonlandschap van Nederland (www.icoonlandschappen.nl).

Routebeschrijving Texel

1. De veerboot aan rechterzijde verlaten.
  2. RA langs de zee, weg buigt naar R, Zuiderhaaks.
  3. Vóór bord ‘doodlopende weg’ LA.
  4. Meteen RA, Landsdiep.
  5. ‘t Horntje inlopen en het NIOZ (rechts) passeren.
  6. Voorbij haakse bocht L het asfaltweggetje langs de dijk volgen.
  7. Bij boerderij Fak-Fak omhoog de dijk op, die De Rede heet.
  8. Deze steeds volgen en de Waddenzee aan de rechterhand houden.
  9. Bij een stenen gebouwtje de trap op om het Prins Hendrikgemaal te bekijken.
  10. Vanaf hier kun je een stukje binnendijks lopen (langs vogelgebied Molenkolk met scholeksters, tureluurs, bergeenden), maar het is ook mogelijk om de route buitendijks te blijven volgen.
  11. Buitendijks: steeds de dijk blijven volgen. Waar het pad omhoog de dijk opgaat, stond rechts een beeld van Jan Wolkers. (Het kunstwerk ‘tot hiertoe en niet verder’ werd in 2002 na vernieling weggehaald.)
    Binnendijks: steeds RD, bij picknickbank komt de buitendijkse route er weer bij. Vanaf hier volg je het pad binnendijks. Op de voorrangsweg RA via een trap omhoog de dijk op. Nu weer buitendijks verder lopen.
  12. Voor bezoek aan Fort De Schans: bij wit gebouwtje de dijk af, weg oversteken en RA. Na 100 m LA, Schansweg naar ingang fort. Zelfde weg terug naar dijk.
  13. Vervolg: een kleine kilometer na een wit gebouwtje de dijk verlaten (bij geel-rode markering).
  14. Loop Oudeschild in via de doorgaande weg.
  15. Ga na 50 m LA, de Ruyterstraat in.
  16. Voorbij bocht naar L, bij huisnummer 120, RA. (Wil je de route 2 km inkorten, dan hier RD en verder bij punt 18.)
  17. Loop helemaal RD naar de haven. Je passeert Herberg De Zeven Provinciën (met terras). Verderop ligt de haven. Neem dezelfde weg terug.
  18. Loop langs het Jeneverbuurtje naar het Skillepaadje.
  19. RD het fietspad op.
  20. Bij volgende paadje LA, dat is bij brug en bordje Wandelroute Brakenstein.
  21. Volg het spoor door het weiland via diverse klaphekjes en loop om het vleesveebedrijf Brakenstein heen.
  22. Op asfaltweg LA.
  23. Op kruising met Doolhof RD.
  24. Ga voorbij Yogacentrum De Hooge Berg (rechts) LA, graspad op (geel-rood).
  25. Loop nu licht omhoog naar top Hoge Berg met oriëntatietafel en picknickbanken.
  26. Aan het einde LA de asfaltweg op.
  27. Ga meteen RA, Zuid-Haffel.
  28. Voorbij de bocht naar L het asfalt verlaten en RA bij een houten wegwijzer.
  29. Vóór hek van begraafplaats Oudschild LA, smal pad (met geel-rode markering).
  30. Meteen op splitsing LA.
  31. Asfaltweg oversteken en RD, graspad met tuunwallen vervolgen.
  32. Steeds RD.
  33. Wordt asfalt.
  34. Zebrapad bij Emmalaan oversteken en RD, Slingerweg.
  35. Einde bij Keesomlaan RD, Weverstraat.
  36. Tweede weg LA, Warmoesstraat.
  37. Op de kruising met Elemert LA naar busstation Elemert (of RA voor een bezoek aan Den Burg).