Wandelroute Markelo

Update: herzien in mei 2020

Deze wandelroute neemt je mee door een vriendelijk glooiend landschap van open akkers, bossen en dromerige dorpen. In Stokkum passeer je enkele fraaie oude boerderijen, die tot de verbeelding sprekende namen dragen als Roelvink, Klein Wannink en De Hoestink.

Markelo staat bekend als ‘het dorp tussen de vijf heuvels’. Rondom het dorp liggen de Herikerberg, Dingspelerberg, Kattenberg, de Hulpe en de Markeloseberg. Hoewel ze alle vijf niet boven de 50 meter uit komen, is de omgeving voor Hollandse begrippen toch bijzonder heuvelachtig. Een oud kerkenpad, een nog in werking zijnde molen en een Engels Theehuis maken deze wandeling extra fijn.

De verhalen achter deze wandelroute

Museumboerderij Eungs Schöppe (punt 1)

Naast de VVV ligt Museumboerderij Eungs Schöppe, gevestigd in een oude dorpsboerderij. De naam ‘Eungs Schöppe’ komt van ‘Eungs’, een bijnaam van de familie die ooit de eigenaar was. Stichting Eungs Schöppe heeft het pand sinds 1977 ingericht als museumboerderij en expositieruimte. Je ziet er jongetjes in rokken en vrouwen met een slaapmuts of kantenmuts. Er zijn allerlei historische en folkloristische voorwerpen tentoongesteld. Let op: de openingstijden wisselen per seizoen, zie www.eungsschoppe.nl.

Korenmolen De Hoop (punt 4)

Korenmolen De Hoop, ook wel molen van Buursink genoemd, dateert uit 1836. Aan het eind van de 19e eeuw kreeg de molen een oliemotor en in 1924 een elektromotor. Daarna kwam de molen stil te liggen; de wieken werden verwijderd. Maar er was ‘hoop’ voor de molen: eind vorige eeuw volgde een restauratie. Sinds 1991 draait de molen dankzij de inzet van vrijwillige molenaars weer op volle toeren. In de molenwinkel zijn meel, graan en natuurproducten te koop (www.molenvanbuursink.nl).

De Hulpe (punt 12)

Het bosperceel waar je zojuist omheen liep, ligt in het gebied van De Hulpe, een ‘berg’ die vroeger dienst deed als belangrijke bedevaartsplaats. Voordat een veroordeelde aan de galg werd opgehangen, mocht hij op de Hulpe eerst zijn zonden opbiechten. Ook de andere Markelose bergen hadden destijds een belangrijke functie. Zo werd er op de top van de Dingspelerberg recht gesproken, terwijl op de Herikerberg de doodstraf is uitgevoerd. Ooit stond er op de beboste top van de Hulpe een beeld met de naam ‘Onze Vrouwe ter Hulpe’.

Landgoed Weldam (punt 12 en 18)

Landgoed Weldam is een van de grootste landgoederen in Oost-Nederland. Het staat voor het eerst in de geschriften rond het jaar 1380, in combinatie met ene Wolter van Weldamme. Het landgoed is genoemd naar het 14de-eeuwse Kasteel Weldam dat ten oosten van Markelo ligt, tussen Goor en Diepenheim. Vroeger was het kasteel een centrum voor kunst, cultuur én een belangrijke plek voor handelslieden. Tegenwoordig wordt het particulier bewoond. Het is niet toegankelijk voor publiek.

Verzetsmonument Overijssel (punt 43)

Op de hellingen van de Markeloseberg staat het Verzetsmonument Overijssel, dat uit drie grote natuurstenen zuilen bestaat. Tegen elke zuil is een beeld geplaatst. Op het sobere monument staan de namen vermeld van 470 verzetsmensen uit de provincie Overijssel, die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Beeldhouwer Titus Leeser wilde met deze beeltenis uit 1953 eerbied uitdrukken voor de omgekomen verzetsstrijders. De tekst op het monument is een gedicht van Victor E. van Vriesland.

Kaartje + gps-track

Routebeschrijving

1. Vanaf de kerk en het Kerkplein RA (N755, Grotestraat) naar VVV en Museumboerderij Eungs Schöppe.
  2. Ga hier RA en volg Burgemeester De Beaufortplein.
  3. Het plein aan de rechterhand passeren, bocht naar L en R volgen.
  4. Vóór de molen LA, Molenstraat.
  5. Voorrangsweg, Prins Beatrixstraat, kruisen en RD, Burg. Korthals Alteslaan.
  6. Op de volgende kruising RD.
  7. Aan het eind RD bij bordje ‘zone verboden in te rijden, uitgezonderd fietsers en ruiters’.
  8. Bij een paar speeltoestellen flauw R aanhouden.
  9. Voorbij een slagboom het pad met een bocht naar L volgen.
  10. Open veld aan rechterzijde houden; paden links naar de huizen negeren. Je loopt nu over een oud kerkenpad, dat in de 19e en 20e eeuw druk werd gebruikt door kerkgangers en schoolkinderen. Steeds RD.
  11. Voorbij een kerkhof (links achter de bomen verscholen) en iets vóór een grote schuur RA. Het pad gaat licht omhoog.
  12. Direct voorbij een slagboom RA, voetpad langs de bosrand, Landgoed Weldam. Steeds de bosrand volgen.
  13. Aan het eind van het bosperceel RA, bosrand blijven volgen.
  14. Bij een toegangshek van een huis LA, grindpad.
  15. Op een asfaltweggetje LA.
  16. Circa 25 m vóór een bosperceel dat links van de weg ligt, ga je RA een breed onverhard pad op.
  17. Aan het eind, net voorbij een smal bosperceel aan rechterzijde, ga je RA.
  18. Na circa 250 m LA het bos in, bij bordje ‘Opengesteld Landgoed Weldam’.
  19. Voorbij het bos en de bosrand een asfaltweg kruisen. Steeds rechtdoor lopen.
  20. In het boerderijendorp Stokkum RA, de klinkerweg (Stokkumerweg) volgen door het dorp.
  21. De voorrangsweg N754 oversteken en aan de overkant RA, Ensinkgoorsdijk.
  22. Klinkerweg buigt naar L.
  23. Na de bocht ga je op een splitsing RA, Wenninkweg. Rechts ligt Engels Theehuis De Hoestinkhof (zie horeca, bij praktische informatie).
  24. Op het hoogste punt van de weg RA, een onverhard pad volgen over open akkerland.
  25. Steeds RD lopen tot aan de asfaltweg. Hier LA.
  26. Op een driesprong L aanhouden, Voordesdijk.
  27. Sla na 150 m RA een bospaadje in (bordje ruiters niet toegestaan).
  28. Na weer 150 m komt het bospaadje uit op een weg, schuin tegenover een boerderij. Hier RA.
  29. De weg wordt een onverhard pad. Steeds RD, zijpaden negeren.
  30. Een asfaltweg oversteken (Roosdomsweg) en RD, een breed bospad volgen.
  31. Na 500 m RA; dat is op de plek waar links een open veld begint.
  32. Het voetpad volgen met wit-rode markering van het Overijssels Havezatenpad (LAW12).
  33. RD tot aan een asfaltweg. Hier RA en meteen vóór het huis met rieten dak LA (wit-rode markering).
  34. Het pad gaat licht omhoog richting een heuvel, de Markeloseberg.
  35. Op een klinkerweg LA (wit-rood gaat hier naar rechts).
  36. Net voor een bosperceel RA, een bospaadje in.
  37. Na nog geen 100 m verlaat je het stukje bos en kom je uit op een breed zandpad. Hier RA, omhoog.
  38. Bij een bank en bordje ‘Markeloseberg’ van Landschap Overijssel LA, de bosrand volgen.
  39. Waar de bosrand naar L buigt, RD pad blijven volgen.
  40. Na 60 m kom je het stukje bos weer uit. Hier RA, bosrand blijven volgen.
  41. Na 150 buigen zowel het paadje als de bosrand naar R. Hier kom je op een breder pad.
  42. Waar de bosrand naar L afbuigt, het pad RD blijven volgen (je ziet in de verte een wit hek).
  43. Voorbij het witte hek zie je rechts het Provinciaal Verzetsmonument Overijssel. Uiteraard kun je hier even een kijkje gaan nemen.
  44. Vervolg het pad tot het volgende witte hek, daarna RD, Bosweg.
  45. Een paar huizen passeren en het asfaltpad RD volgen.
  46. Bij een spiegel RD naar de voorrangskruising.
  47. Op de klinkerweg (Bergweg) LA.
  48. OV-reizigers: RA, Burg. De Beaufortplein volgen naar bushalte ‘Gemeentehuis’. Autoreizigers: vóór de kerk RA, Kerkplein.