Naar de voorpagina van deze site Tweevoeter
wandelforum

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om uw privéberichten te bekijkenLog in om uw privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 
Per 1 januari 2010 is dit forum afgesloten en vervangen door een geheel vernieuwd forum met veel meer mogelijkheden. Alle berichten van dit oude forum blijven nog leesbaar tot einde 2010. Ga naar het nieuwe forum: Tweevoeter.net.

Keuze categorie B of C wandelschoenen

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Overzicht -> Praktische informatie -> Uitrusting
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
avandalen
incidentele bezoeker

BerichtGeplaatst: zondag 3 februari 2008, 20:34    Onderwerp: Keuze categorie B of C wandelschoenen Reageren met citaat

Ik wil hier mijn ervaring in de keuze van wandelschoenen delen.

Er zijn vier categorieën wandelschoenen: A, B, C en D, zie voor uitleg www.tweevoeter.nl. Ik heb een aantal jaren wandelschoenen uit de categorie C gebruikt (Lowa Trekker). Dit is een hoog model voor zwaardere wandelingen omdat ik vaak in de Ardennen wandel en door diep water en modder moet kunnen lopen. Echter in 95% van de tijd wandel je toch over gewone onverharde paadjes of verharde wegen. En hiervoor zijn deze schoenen veel te stug, en te log, ze hebben geen enkele demping. Bij iedere stap krijgt je voet een klap en je moet eens proberen om met een categorie C schoen te rennen, dit gaat volstrekt niet. Categorie C vind ik dus overgedimensioneerd.

Ik wilde nieuwe wandelschoenen hebben die comfortabeler lopen met meer demping maar wel een hoog model, want ik moet door hoog water en modder kunnen lopen. Dus heb ik wandelschoenen aangeschaft uit de categorie B (Hanwag Banks GTX). Hiermee kun je toch prima uit de voeten in moeilijker terrein in de Ardennen, maar op vlak terrein heb je veel meer comfort. Tijdens vakantie in het buitenland heb ik vaak over rotsen gelopen met gewone sandalen (bij gebrek aan bergwandelschoenen) en dat ging ook nog best, dus waarom zou ik stugge categorie C wandelschoenen dragen voor die enkele keer dat het nodig is?

Ik heb twee schoenen uitgetest de Hanwag Banks GTX en de Lowa Renegade GTX mid. Mijn keus is op de Hanwag Banks GTX gevallen omdat:
De zool is meer torsievast maar de schoen loopt toch net zo soepel.
De achterkant van de hak is rond waardoor de schoen nog beter af loopt.
De schoen is iets hoger.
De schoen laat zich beter aanspannen met de veters.
Ik heb een brede voet en de breedte van de Hanwag was ongeveer gelijk aan de Lowa.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Borstlapperveer
incidentele bezoeker

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 december 2009, 15:27    Onderwerp: Hanwag Banks GTX Reageren met citaat

Ik kan het bevestigen, op de door je genoemde schoen loop je een heel stuk weg
Ik heb zelf ook een behoorlijk stuk gelopen, waarbij de Ardennen nog licht waren
Naar mijn idee proberen een aantal outdoorwinkels je met te zware schoenen de winkel uit te werken.
Wel zou ik het advies willen geven om de zolen van de Hanwag Banks GTX goed in de gaten te houden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Overzicht -> Praktische informatie -> Uitrusting Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in deze rubriek
U mag geen reacties plaatsen in deze rubriek
U mag uw berichten niet bewerken in deze rubriek
U mag uw berichten niet verwijderen in deze rubriek
U mag niet stemmen in peilingen in deze rubriek