Wandelen Groene Hart vanuit Gouda

Vanaf NS-station Gouda Goverwelle in het Groene Hart vrijwel direct de natuur in: de Goudse Hout, de Reeuwijkse Plassen en de Steinse Tiendweg. Dit is best een stevige wandeling, maar het merendeel is onverhard en ik beloof je dat vrijwel elke kilometer de moeite waard is.

Honden

Die zou ik bij deze wandelroute thuislaten. Op een particulier deel van de Prinsenkade zijn ze sowieso niet toegestaan, en de Steinse Tiendweg heeft meer dan 20 overstapjes.

Ook leuk

Als je liever een wat korte route loopt, maar wel in ditzelfde gebied: wandelroute Haastrecht en Steinse Tiendweg, 9 km.

Update 1 oktober 2022

Kleine aanpassing in Gouda Goverwelle vanwege verdwenen bruggetje. Zie reacties onderaan.

Update 13 juni 2020

De hele routebeschrijving is grondig gecheckt en hier en daar aangescherpt. Daarnaast is de wandelroute vereenvoudigd en een klein beetje verlegd.
Twintig jaar lang had deze route 2 varianten: de Steinse Tiendweg (buiten broedseizoen) en Haastrecht (tijdens broedseizoen). Tegenwoordig is de Steinse Tiendweg het hele jaar door toegankelijk, ook tijdens het broedseizoen. Voortaan nog maar 1 variant.
Wel is er een extra lusje bijgekomen via Hekendorp. Het lusje maakt de route weliswaar 1,5 km langer, maar het bespaart je 1 km asfalt, en als bonus: Hekendorp heeft een aardig café.

De verhalen achter deze wandelroute

Reeuwijkse Plassen

Zuid-Holland heeft verschillende fraaie plassengebieden, maar de Reeuwijkse Plassen blinken uit door hun perfecte bereikbaarheid: de plassen liggen op nog geen 10 minuten lopen van station Gouda Goverwelle.

Typerend voor het plassengebied zijn de oude en kromme knotwilgen langs wegen en sloten. Vanwege dit pittoreske gezicht en de centrale ligging van Reeuwijk in het Groene Hart is het gebied erg populair onder villabezitters. Maar ook voor wandelaars valt er veel te genieten.

De Reeuwijkse Plassen ogen als een natuurgebied, maar zijn helemaal door mensenhanden gevormd. Waar nu water is, lagen vroeger weilanden. In de 19e eeuw raakte het veen in grote delen van Holland op en werd besloten dit veengebied weiland voor weiland uit te graven. Dat verklaart ook de rechthoekige vorm van de plassen. De turf werd niet alleen gebruikt voor verwarming, maar ook als brandstof in bedrijven als steen- en pijpenbakkerijen, bierbrouwerijen en andere industrieën te Gouda.

De dertien plassen worden van elkaar gescheiden door smalle stroken land die hebben gediend voor de afvoer van turf. Tegenwoordig zijn een aantal van deze stroken voorzien van een asfaltlaag en dienen als wandel- en fietspad. Klein minpuntje kan zijn dat hier op zonnige zondagmiddagen aardig wat auto’s en racefietsers rijden en je als wandelaar niet de enige bent. Maar dat geldt hooguit voor een paar kilometer van deze route.

Steinse Tiendweg

De Steinse Tiendweg loopt dwars door Polder Stein. In de 17de eeuw was dit pad een belangrijke verbindingsweg met druk verkeer van postkoetsen. Later is de tiendweg in verval geraakt. Dankzij inspanningen van wandelvereniging Te Voet en financiële bijdragen van diverse overheden is het 2,5 km lange pad in 2006 gerestaureerd en weer opengesteld voor wandelaars.

Enkele en Dubbele Wiericke

De Enkele Wiericke is ooit aangelegd om de waterhuishouding van de omliggende polders te reguleren. Het gebied tussen beide kanaaltjes heet Lange Weide. De Hollandse Waterlinie is hier met amper 1,5 km op zijn smalst. Omdat de dijkjes langs beide vaarten zo laag en smal waren en eenvoudig konden worden doorgestoken, liet Prins Willem III in de 17de eeuw de westelijke dijk langs de Enkele Wiericke versterken. Sindsdien heet hij Prinsendijk.

Parallel aan de Enkele Wiericke ligt de Dubbele Wiericke (niet langs de route). Deze vaart is in de 14de eeuw gegraven om het overtollige water van de Oude Rijn te kunnen lozen op de Hollandse IJssel. Het kanaaltje was ook van strategisch belang, want het maakte deel uit van de Oude Hollandse Waterlinie. Door een gebied onder water te zetten, kon de vijand op veilige afstand worden gehouden. Maar toen Lodewijk XIV in 1672 met zijn Franse leger binnenviel, waren de onder water gezette polders al snel bevroren. Zo konden 8000 soldaten en 1400 paarden ongehinderd binnentrekken over het ijs…

Kaartje en gps

Routebeschrijving

1. Vanaf het perron van station Gouda Goverwelle de trap af. In het viaduct LA, volg het fietspad langs de verkeersweg.
  2. Zodra de verkeersweg L afbuigt, RA weg oversteken en gelijk weer RA (Achterwillenseweg), daarna bocht naar L, asfaltweg volgen.
  3. Na 300 m, bij het bordje Goudse Hout, LA bruggetje over.
  4. Bij een kruising met een geasfalteerd fietspad even een paar meter LA en daarna RA het voetpad vervolgen.
  5. Volg de bocht naar R, bruggetje over, bocht naar L.
  6. Na 350 m buigt het voetpad naar L, zijpad naar R negeren, pad buigt naar L, daarna LA.
  7. Diverse bruggetjes oversteken, bij T-splitsing RA.
  8. Bocht volgen naar L en bij volgende T-splitsing weer RA.
  9. Dit pad 400 m blijven volgen tot einde Goudse Hout, vlak voor ophaalbrug.
  10. Ophaalbrug over (Korssendijk).
  11. Nog een ophaalbrug over en na 100 m LA (bordje wandelpad).
  12. Het pad over het recreatieterrein parallel aan de weg blijven volgen.
  13. Bij T-splitsing met fietspad RA terug naar de weg.
  14. Bij einde Korssendijk RA (Ree).
  15. Bij afslag met ophaalbrug LA (Zoetendijk).
  16. Bij ophaalbrug aan de rechterhand RD. Hier begint een smal fietspad (nog steeds Zoetendijk).
  17. Na 500 m meter RA bruggetje over.
  18. Schuin R weg volgen (Bosmankade).
  19. Bij T-splitsing RA (Lecksdijk).
  20. Bij volgende T-splitsing LA over ophaalbrug (Nieuwenbroeksedijk), je volgt hier het Pelgrimspad (wit-rode markeringen).
  21. Volgende driesprong LA (Oukoopsedijk).
  22. Bij afslag met bord Driebruggen RD (Wierickepad).
  23. Zo’n 50 m verderop, aan het eind van de asfaltweg, begint schuin R een voetpad (Kippenkade).
  24. Aan het eind van de Kippenkade het hek over.
  25. Op de dijk RA (Prinsendijk).
  26. Bij kruising met fietspad RD. (Links zie je de Uitkijktoren Wierickewachter, leuk om even boven te kijken.)
  27. De dijk volgen, diverse hekken over, je passeert een molen (Oukoopse Molen).
  28. Een paar honderd meter voor de spoorlijn buigt de dijk LA, gevolgd door een kleine knik, daarna weer RA.
  29. Bij de verharde weg (Negen Viertel) LA, langs het spoor.
  30. Volg de bocht na 400 m, steek de weg over en aan de overkant RA het fietspad volgen onder het spoor door.
  31. Meteen na het verlaten van de tunnel LA, paadje met grindstenen.
  32. Je komt uit op een weg langs het spoor (Poppelendam).
  33. Na 150 m ga je een brede vaart over (Lange Weidsche Boezem).
  34. Direct daarna RA (Oostkade).
  35. Loop schuin R de grasdijk op (de weg zelf loopt naar privéterrein).
  36. Na een kilometer gaat de grasdijk over in verhard pad. Welkom in Hekendorp.
  37. Bij T-splitsing RA, Goejanverwelledijk.
  38. De weg splitst zich hier, hou L aan, het hogergelegen deel. Mocht je toe zijn aan een rustpauze: rechts zie je Uitspanning Goejanverwelle.
  39. Na 500 m heb je Hekendorp verlaten. Rechts passeer je een vaart. Direct daarna RA richting hek en grasdijk.
  40. Na 700 m over de grasdijk kom je bij een T-splitsing, hier LA, verharde weg.
  41. Na 500 m gaat de verharde weg over in een onverhard pad, de Steinse Tiendweg.
  42. Voetpad zwenkt naar L en R, dit pad nog 2,5 km (dik half uur) blijven volgen. Je zult heel veel overstapjes over hekken passeren.
  43. Aan het eind van Steinse Tiendweg RA fietspad (rechts weide, links parkachtig landschap).
  44. Waar het fietspad (Grote Lot) naar links buigt, net vóór de brug, RA, halfverhard pad.
  45. Op 3-sprong L aanhouden.
  46. Paadje buigt af naar L, steek daarna via het zelfbedieningspontje het water over.
  47. Na wat zigzaggen komt het paadje uit bij een breed fietspad (Willenskade), vlak bij een tunneltje onder het spoor door.
  48. Neem niet het tunneltje, maar het brede onverharde pad daar pal links van.
  49. Volg de bocht naar L, je komt op een brede grascorridor met een bomenrij links en de spoorlijn rechts.
  50. Volg deze corridor tot het eind, je gaat via een bruggetje een verkeersweg over (Goverwellesingel).
  51. Welkom terug bij station Gouda Goverwelle.